Det spelar ingen roll om ni är förlorare i andras ögon för mig är ni bäst!

Jag slutade spela fotboll för några år sedan men att titta på fotboll har legat varmt om hjärtat otroligt längre än så. Sommaren 2008 började EM och Sverige var med. Jag som många andra svenskar ville följa vårt landslag i striden om EM guldet. I sin grupp hade de Spanien, Grekland och Ryssland. Det skulle bli en tuff grupp för Sverige. Första matchen var mot Grekland och Sverrige vann med 2-0. Det är dock andra matchen i gruppen som för mig var början på något nytt och fancinerande. Sverige tog emot Spanien och under den matchen blev jag kär i ett lag som spelade fotboll som ingen annan. Spanien vann den matchen men de vann även mitt hjärta. Deras snabba spel, deras otroligt snabba reflekser och hur de kunde passa varandra bollen utan att egentligen behöva tänka. Det gick fort och framför allt det var ett snyggt. När Sverige åkte ut fanns det bara ett lag för mig, ett ända lag och det var Spanien. De vann det året, 2008 tog de guld i EM och jag hade hittat mitt lag. När sedan VM kom år 2010 i Sydafrika kom var jag mer taggad än någonsin. Sverige kom inte med men Spanien de var med. Jag var lycklig. Samma år befann jag mig i Australien och om jag ska vara ärlig blev det väldigt få matcher under den tiden. Men Spanien kom i final och jag tänkte verkligen inte missa den matchen. Jag kommer ihåg den så tydligt. Vi gick upp klockan 4:00 på morgonen för att få se finalen i en soffa på ett hotel. De flesta halvsov men jag var vaken. Det var trots allt final och jag skulle självklart se. Matchen var svår och nederländerna spelade tufft och aggresivt. Men trotts detta så fick Spanien in 1 mål och stod sedan som segrare. Jag mådde hur bra som helst. När sedan EM 2012 kom och jag befann mig i Frankrike när Sverige spelade och såklart hejjade jag på Sverige men sedan självklart Spanien. Jag såg inte så många Spanien matcher i gruppspelet heller. Men när jag sedan kom hem till Sverige igen kunde jag inte bara inte se. Matchen mellan Spanien och Portugal var en nagelbitare men Spanien klarade sig igen och vann med 4-2 i straffar. Finalen mellan italien var en fotbollsfest och Spanien körde över Italien med 4-0 och var EM mästare igen. 
 
Jag var taggad inför detta VM. Sverige var inte med men Spanien var. Jag var taggad och jag hoppades på Spanien. Första matchen var på studenten och jag hade inte möjlighet att se den. Den matchen förlorade Spanien med 5-1 men hoppet var fortfarande uppe. Igår väntade Chile och jag trodde på Spanien. Matchen blev en besvikelse och för mig var det ett av de sorgligaste ögonblicken under hela dagen. Men det spelar ingen roll att de forlorade igår eller att de inte är med i VM längre. För många är Spanien en besvkelse men för den lilla tjejen för 6 år sedan var de hjältar och nu 6 år senare är de fortfarande hjältar. Spanien kommer ligga mig varmt om hjärtat och nästa EM är de tillbaka och då kommer de vinna!
 
 

Kommentera här: