Ibland måste man så jag gjorde det!

Jag har inte skrivit på länge men för mig har tankarna börjat flöda nu så här några dagar till valet. Jag delade en länk om en man som hade tagit med en tiggare hem för att måla hans brygga eftersom att han inte hade några pengar att ge. Jag var beredd på en diskussion det var jag men det jag såg gjorde mig otroligt ledsen och besviken. Jag blev besviken på att det finns människor som inte anser att alla människor är lika mycket värda. Att de anser att man inte ska ge pengar till tiggare för att de hör inte in i "Samhället". Är det inte våran uppgift att försöka få in de i samhället. Att hjälpa de som har det sämre ställt än mig själv. Jag är uppvuxen i en familj som jag redan i tidig ålder lärde mig att man ska hjälpa andra. Man ska inte vara självisk utan man ska ge och tillslut får man tillbaka någon dag. Någon dag får man alltid tillbaka.
 
Jag har alltid vuxit upp med känslan att Sverige är ett land där man hjälps åt, där det finns demokrati och det finns människor som anser att alla är lika mycket värda. Jag har lärt mig det i skolan, hemma och under hela min uppväxt. Men jag har inset det senaste året att fallet ligger inte där längre. Det är val på söndag och jag tänkter rösta plankt. För att jag kan inte välja vilket parti och sida som kommer göra det bäst för Sverige. För jag har inget hopp på Sverige som det ser ut nu. Jag tänker stå och rösta plankt på söndag för jag kan inte hålla med något parti program jag kan inte se att just en sida kommer göra det bättre för Sverige och för mig för att på något sätt har det redan gått för långt.
 
Sverigedemokraterna kan bli tredje största parti, SVERIGES TREDJE STÖRSTA PARTI! VIlket är helt sjukt. I alla fall för mig. För deras tankar och deras sätt att vara förstör mitt hopp på svenskarna och politiken. Speciellt på Svenskarna. Efter alla skandaler inom SD som människor som är SD topp politiker inom kommuner tycker alla invandrare ska åka hem. Att de inte borde finnas här och de ska skickas tillbaka till sina länder. Jag förstår verkligen inte hur människor kan tycka SDs politik är bra, kan hålla med om vad de säger. Att de kan stå för den politiken som de står för. 
 
Jag skäms idag för att vara Svensk att tillhöra det här landet där folk i riksdagen är rasister. Att folk inte ser vad som kommer hända. Vi har haft första världskriget och vi har haft andra världskriget. Jag är rädd för att det snart kommer ett tredje. Vi har haft nazismen redan där miljoner judar dog för att de inte ansågs rätt för samhället. Är det så det kommer bli med alla invandrare i Sverige. De kommer inte vara värda ett skit för att de ser ut på ett speciellt sätt eller för att de har en specifik religion. 
 
Vi skickar vapen till länder i krig som de får kriga med och döda andra människor för att de inte anser samma sak som andra. Men vi ska inte ta emot mer invandrare eftersom att vi ska hjälpa de i ett land där de inte kan bo, där de inte har möjlighet att bo för att det är krig som vi skickar vapen till så att de kan fortsätta kriga. Jag förstår inte logiken i det. Är det inte då vi ska hjälpa andra, att vi ska sluta tänka på oss själva och hjälpa folk som behöver det. Vi i Sverige har möjligheten till att hjälpa folk i nöd. Är det då inte våran uppgift att hjälpa dessa som måste fly för att de är med i krig och inte har någon stans att bo. För om vi skulle vara i samma sitts hade inte vi också velat ha ett land som kunde hjälpa oss. 
 
Vi i Sverige bor inte i ett land där bomber faller dagligen, där man knappt kan gå ut för att bli dödad och inte har människor som skjuter på varandra. Vi har bara ett Sverige där folk inte ska få vara välkomna där folk ska bli nedklankade på för att de är romer, muslimer och judar. Jag trodde Sverige hade kommit längre. Men jag har haft så mycket fel vad det gäller den biten och det är först nu det senaste året jag har insett det. Vi bor inte i ett positivt Sverige, vi bor inte i ett Sverige jag kan vara stolt över. Jag kan inte vara en stolt svensk för jag kan inte assossiera mig som svensk pågrund av att vi har svenskar som anser att alla människor inte är lika mycket värda och att invandrare inte borde få vara här.

Det är val på söndag, jag kommer rösta plankt och jag är för första gången rädd för vad som styr Sverige på måndag.  

Kommentarer:

1 Jenny :

Bra skrivet!
Bara så du vet, om du röstar blankt om det var det du menade, så lägger du en liten procent av din röst till alla partier. Detta betyder alltså att du röstar "lite" på SD

Svar: Ja jag vet, var nog bara otroligt arg då. Röstade inte blankt!
emzbengtsdotter.blogg.se

Kommentera här: